Mitä väliä on ulkoisella ilmeellä?
Neljästä seitsemään sekuntiin – vain sen verran tarvitaan tulkintaan kohtaamastamme uudesta ihmisestä. Ensivaikutelma iskee tajuntaan ennen kuin ehdit edes tajuta mitä tapahtui – ja ilman, että sanaakaan on vielä lausuttu. Yrityksestä syntyvä mielikuva syntyy samalla tavalla. Että sitä väliä. Mutta peli ei kuitenkaan ole ehkä menetetty.
Ei kunhan vain haluat kehittyä. Kohtaat päivittäin uusia mahdollisuuksia ja yrityksen ilmeen kohentaminen otetaan vastaan miltei poikkeuksetta positiivisesti.
Ensimmäisten sekuntien jälkeen:
Yritykseen tutustuessamme ensivaikutelman tekee ensimmäinen kontakti: Verkkosivusto tai muu digitaalinen ympäristö, lehti-ilmoitus, esite, sähköposti, puhelinkäytäntö – joitakin mainitakseni. Luonnollisesti yrityksen edustaja, yrittäjä tai työntekijä, on suuressa roolissa. Merkitystä on myös materiaaleilla, toimitiloilla ja viestinnän sävyllä. Mitä yhtenäisempää mielikuvaa yrityksen viestintä muodostaa, sitä vahvempia ja mieleenpainuvampia ovat myös yrityksen viestit.
Jo yhtenäinen, johdonmukainen ja selkeä viestintä rakentaa yrityksestä mieleenpainuvaa kuvaa. Viestinnälliset kikkailut lisätään sitten mausteeksi.
Ja päin vastoin. Jos yrityksen viestintä on hajallaan, jokainen viesti erilainen ja ilme epäjohdonmukainen, ei yrityksestä jää vahvaa mielikuvaa. Se unohtuu.
Yritysviestinnän tulee luoda kohderyhmien mieleenpainuvaa viestintää. Näin varmistetaan, että yritys muistetaan tarpeen tullen.
Analysoimme jatkuvasti alitajuisesti kaikkea ympärillämme – kaikilla aisteilla – ja teemme valintoja sen mukaan, mitä arvostamme ja mikä palvelee meitä ja hyvinvointiamme parhaiten. Yrityksestä muodostuvan mielikuvan takana toimivat samat alkukantaiset mielenliikkeet kuin uuden ihmisen kohtaamisessa.
Havainnoimme ulkoisen ilmeen lisäksi kehonkieltä, tulkitsemme äänensävyä ja puheen rytmiä. Yrityksen kehonkieltä ovat sen tavat toimia, jotka kumpuavat yrityksen arvoista. Selkeytetyt ja koko työyhteisöön jalkautetut viestinnän peruspilarit helpottavat päivittäistä viestimistä ja niiden pohjalta luodaan vaikuttavaa viestintää.
Ota askel hieman etäämmäksi yrityksestäsi. Tarkastele sen antamaa kuvaa ja peilaa sitä tavoittelemasi kohdeyleisön odotuksiin. Päätä sitten ottaa ensimmäinen askel kohti yrityskuvan suunnitelmallista rakentamista. Muista: brändituote on aina haluttavampi kuin bulkkitavara.